Nem Animation - Hvad er ingredienserne til et godt manuskript?

Hvad er ingredienserne til et godt manuskript?

Facebook Linkedin Youtube

Du har allerede nogle gode ideer til din næste video? Du har tænkt over din målgruppe og hvilke informationer der vil være værdifuld for dem? Fantastisk! Så kan du komme godt i gang maed at bygge et kort manuskript op der kan nemt omdannes til en god animationsvideo. 

 

Her kommer nogle enkle tips til en klassisk animationsvideo manuskript, der er bygget op omkring ”problem/løsning princippet”. Men før du begynder: husk at fatte dig kort! Omkring 70-80 ord er max for en 1-2 minutters video, der skal vises fx på Facebook. 

 

Forstil dig at din skript består af 3 dele: en introduktion, en problem/løsning del og en handling eller ”call for action” del. 

 

INTRO DELEN
Find en god ”hook”! Det er vigtigt at fange din målgruppes opmærksomhed lige fra starten. Så brug lidt tid på at tænke over intro-delen. Alt afhængig af, hvad din video skal handle om, kan din intro være sjov, interessant (fx faktabaseret) eller alarmerende – og det er en god idé at formuler intro’en som et spørgsmål, fx ”viste du at…?”, ”kunne du tænke dig…?”, etc.

 

PROBLEM/LØSNING DELEN
Denne del af din video skal kort og præcis formidle hvilket problem dit produkt/service/virksomhed kan løse for din målgruppe. Prøv at tænke i situationer! Hvilken scene kunne beskrive et typisk problem din målgruppe kunne opleve, hvilke personer vil være involveret, hvad vil de tænke, sige, etc.? Og derefter tænk en løsnings-scene igennem. Hvilken forskel vil du/din produkt/service eller virksomhed kunne gøre, hvad vil resultatet være?

 

HANDLING DELEN
I slutningen af hver animationsvideo skal der opfordres til den næste skridt. Det kunne være at man skal ringe, skrive, kommentere eller handle efter man har set videoen. Brug lidt tid på at tænke over hvad dine seer skal gør og hvad der kunne motivere dem.

 

Sådan - nu har du fået de vigtigste ingredienser til et kort skript. Prøv dig bare frem og fortvivl ikke! Øvelse gør mester – og vi har altid en kommunikationsspecialist til at kigge en ekstra gang over dit skript før animationsvideoen går i produktion.