For mange små virksomheder, er det en udfordring at holde gang i butikken i disse tider. Især hvis hovedparten af indtægten stammer fra salg gennem en fysisk butik. Nu gælder det om at tænke kreativt og kommunikere så meget som muligt via de digitale kanaler, så du forbliver synlig, tiltrækker kundernes opmærksomhed og øger salget.
Her er 4 gode ideer til hvordan du kan holde kontakt med dine kunder, selv i krisetiden!
#1 Hold dine kunder informeret
Opdatér din virksomheds hjemmeside og dine sociale medier løbende, for at være synlig når kunderne besøger dig online. Øg frekvensen af dine posts på f.eks. Facebook, så du forbliver ”top of mind”.
Du kan f.eks. fortælle om de tiltag du gør her i Corona tiden, og informere om eventuelle nye tiltag. Du kan vælge at præsentere dine produkter og services på en ny måde og inkludere et tilbud, der vækker interesse. Brug videoer, der tiltrækker opmærksomheden for din virksomhed og som giver dine kunder værdi. Overvej emner som ofte stillede spørgsmål du kan besvare, gode råd, tips og tricks eller en konkurrence.
#2 Afhold virtuelle events
Havde du planlagt et event, kursus eller præsentation i den kommende tid, som nu skal aflyses? Så læg nye planer og find nye veje – måske kan du afholde begivenheden virtuelt i stedet?
Flere fitness-kæder har skulle tænke nyt, og indstille sig på at træne medlemmerne online. En god idé, der holder medlemmerne fit og loyale. En krise åbner muligheden for nytænkning. Hvis du arbejder med mennesker, f.eks. som terapeut eller rådgiver, kan du måske brug video møder til at opretholde kontakten til dine klienter. Tænk nyt omkring din virksomhed! Hvad er det du tilbyder, der kunne flyttes i et virtuelt rum?
#3 Overvej levering af dine produkter
Hvis du har en fysisk butik og kunderne normalt kommer til dig for at handle, så kan du overveje at tilbyde et alternativ. Der er mange mennesker, der vil hellere vil have deres varer leveret direkte til døren i disse tider. Måske egner dine produkter sig til at blive kørt ud til kunder i nærområdet?
Butikker der handler med tøj, garn, mad, etc. har haft stor succes med denne tilgang. Du har måske produkter der ikke findes i detailhandlen – brug de sociale medier, din hjemmeside og e-mails/nyhedsbreve til at fremhæve, at dine varer stadig er tilgængelige, bare på en anden måde.
#4 Tilbyd et gavekort
Kan din virksomhed ikke skifte til levering eller til online handel, så kan du også overveje at tilbyde et gavekort. Mange virksomheder indenfor skønhed og pleje bruger denne metode for at sælge deres services – bare på et senere tidspunkt. Vi har nok alle brug for at forkæle os selv når vi kommer på den anden side af denne krise. Et gavekort vil give dig muligheden for at sikre, at kunderne kommer til dig når forretningerne kan genåbnes.
Hos Nem Animation vil vi gerne gøre det så nemt som muligt for at du forbliver synlig, og animationsvideoer eger sig perfekt til at understøtte dine marketingaktiviteter. De er skabt til at tiltrække og fastholde kundernes opmærksomhed og få dem til at handle.